Kifejezetten a matematika tantárgynál szükséges az elvont fogalmakat minél több tevékenységen keresztül, minél több érzékszervet bevonva, élmény közben megtapasztaltatni a gyerekekkel, s ezzel a számolási esetek bizonyos köreiben biztonságot adni számukra, hogy ügyesebbé- gyorsabbá váljanak a számolás terén.
A tanórákon a tanulók aktivitását a változatos segédeszközökkel növelem, mellyel örömmel dolgoznak, s az érdeklődésük is fenntartható.
A játék, a tevékenykedés, az eszközökkel való megjelenítés azoknak a tanulóknak is segítséget jelent, akik már biztos alapokon álló szám-, és műveletfogalommal rendelkeznek.
2. osztályban többféle eszközt is használun.
Először a pálcikák.
Tízesével kötelegeljük őket a tanulókkal , s egy gumigyűrűvel rögzítjük a kötegeket. Egy stanyicliben minden gyerkőc pálcikái összegyűjtve vannak a teremben, s az óra elején a hetes osztja ki részükre. Nincs saját szütyő, mindenki figyel annak az épségére, amivel épp dolgozik. Több interaktív feladat foglalkozik a pálcikás kötegekkel való gyors leszámlálással, de fontos, hogy ezt a gyerekek először manipulatív feladattal tapasztalhassák meg.
Az őszi szünet előtt például volt pár gyerkőc aki 30+20 műveletre eredményként 32-t írt. Elővettük a pálcikákat, s csak 5 percben gyakoroltunk. Villámgyorsan kellett kirakni 2+3-at, 6+2-t, stb, úgy hogy szemmel is jól láthatóan különüljenek el a tagok. A kirakást követően a felszólított tanuló mondta el a műveletet, s az eredményt. Aztán jöttek a kerek tízesek összegei. Szükség esetén, ha hiba adódott szépen leszámlálva a pálcamennyiséget. Amikor ez már nagyon gyorsan ment, jöhettek a kivonások hasonló algoritmusban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése